Saturday, October 07, 2006

J'arrive!

En ännu intet ont anande ung man anländer
Så anlände jag en måndagkväll. Jag anade det inte då - jag trodde att jag var här för att studera och bo ganska nära centrum - men detta var mitt första möte med ett fenomen som jag sedan många gånger och helt utan uppenbar anledning verkar återkomma till: Prags förorter.
Jag möttes på flygplatsen av två av mina tre ledsagare, vi kan kalla dem Vergilius & Vergilius.

Vergilius & Vergilius

De förde mig från den första kretsen till lägenheten och introducerade mig snabbt för en annan återkommande bekantskap, Branik, Prags billigaste ölsort. Enligt legenden är den tillverkad av vatten från Vltava (Moldau), dvs. floden som rinner genom centrala Prag och att döma av smaken så är det nog inte bara ljug. Senare har vi insett att Branik även är en person, närmre bestämt vår farfar, men det är en annan historia.
De följande dagarna började mysterierna. Jag leddes under förevändningar som "köpa metrokort", "betala hyran", "anmäla sig hos immigrationsmyndigheterna" etc. till platser jag inte visste fanns men som ändå äger en särskild sorts mystik. Jag tror att mina ledsagare försöker få mig att inse något - men vad är det? Vad finns där att finna? Äventyr? Kärlek? Billiga möbler? Eller är allt en internationell komplott som inbegriper en hel klass med Erasmus-studenter, tjeckiska bibliotekarier och mängder av Branik och som syftar till att återförskaffa Silverbibeln till Prag? Den som lever får se.

Tre timmar senare

Dagens Walker: Amsterdam


7 Comments:

Blogger Johannka said...

wunderschön

ser fram emot fortsättningen på mysteriet ...

3:04 PM  
Blogger Magnus said...

Jag med...

3:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

erasmummumus har tagit dig till prag, det ser ut som att du pluggar flitigt och fyller din kunskapskälla till topp. här studerar vi forskarperspektiv på kulturpolitik. det är inte alls kul. på fredag har vi kick-off inför magisterkursen. tänk vad du missar.

3:56 PM  
Blogger Mollis said...

ååå äntligen var det dags!!

10:31 AM  
Blogger Magnus said...

Andrea: det är mycket riktigt att jag missar mycket. Men å andra sidan fyller jag det med jävligt mycket öl.

12:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag antar att du inte lade märke till min ironiska tendens, där en viss avundsjuka kan synas.

2:13 PM  
Blogger Magnus said...

Ingen fara, jag anade den från början. Du kommer snart att märka att det finns en del saker som jag är rätt avundsjuk på från Borås...

3:54 PM  

Post a Comment

<< Home